szinek_hatasa

A színek hatása a marketingben

Neil Patel blogjában jelent meg egy cikk, amiben a neves marketingszakember összefoglal néhány kutatást, amelyek azt vizsgálják, hogyan hatnak a színek az eladásra. Természetesen nem arról van szó, hogy a kék szín elad, a sárga pedig nem, de érdemes figyelmet szentelni a színpszichológiának.

És hogy miért más cikkéről beszélek? Nem vagyok én sem mindenttudó, sőt, azt gondolom, hogy aki azt mondja magáról, hogy nem lehet neki újat mondani a marketing területén, az nagyzol. A marketing nagyon összetett terület. Természetesen a technikai oldala jól tanulható, és sok gyakorlattal tökéletesíthető, de ez még nem minden. Hiszen embereket célzunk meg, és az, hogy ki mire hogyan reagál, az nem egzakt tudomány, nem írható le tíz pontban.

Ezért nagyon fontosnak tartom, hogy marketingesként folyamatosan tanuljunk, bővítsük az ismereteinket. Szerencsére, a nemzetközi szinten elismert marketingesek mind írnak blogot (te már írsz a cégedben? Nagyon fontos, ha még nem teszed, keress meg minket most!), ahol tippeket, tapasztalatokat írnak le, illetve érdekes kutatási eredményeket osztanak meg. Egy-egy érdekesebb cikkből időről időre fogok készíteni összefoglalót, amit megosztok itt. Nem azért teszem ezt, mert nincs saját mondanivalóm, hanem mert fontosnak tartom az adott információt. Ha te nem vagy marketinges, nyilván nem olvasol marketingszakmai blogokat (miért tennéd?), tőlem viszont joggal várod el, hogy ezt tegyem, és megosszam veled az infót, amit megtudok. Hát így.

A kis kitérő után térjünk vissza a színekre. A színek hatással vannak ránk, egész történelmünk során jelentős szerepük volt; ma el tudnád képzelni a Coca Colát kékben?  Hangulatot fejeznek ki, és befolyásolják a választásunkat. Az üzenet jobb átadását segítik és hasznodra van a márkaépítésben.

A színek növelhetik a márka értékét, ha rezonálnak a marketingüzenetre, ha a választott szín olyan hangulatot ébreszt, amit a márka is üzenni szeretne. Ha sikerül kiválasztanod a megfelelő színeket, az emberek könnyebben vásárolnak az ártól függetlenül is. Ha például sminket árulsz, a landing page-nek élénk, boldog hangulatot kell árasztania, amilyet majd a vásárlód fog, ha megveszi a termékedet. Azt például tudtad, hogy a rózsaszín „jelentése” az igaz szeretet mások és saját magam iránt? 🙂 Emellett pedig lelkesedést, harmóniát, érzékenységet és belső békét sugároz.

Azt Neil Patel sem állítja, hogy létezik a tuti szín, ami bármit elad. Természetesen minden kampányban és minden célközönséghez más működik. Amiért foglalkozni kell a témával, az az, hogy tudjuk: a színek befolyásolják a konverziót. Ha van erre lehetőséged, érdemes A/B teszteket folytatni színekkel is. Megnézni, mi az, ami működik, és mi nem. A CTA mindenképp kontrasztos színnel jelenjen meg a landing oldalon, mondja a Printward kutatása, mert az tereli a figyelmet és irányítja a cselekvést.

Miért fontosak a színek a márkaépítésben? A branding az a folyamat, amelynek során elérjük, hogy a leendő vásárló kognitív szinten összekapcsolja a márkánkat egy adott színnel, alakkal. Ez később nagy hasznunkra lesz, amikor a márkázott termék önmagában reklámértéket hordoz. A rengeteg információ között, ami ér minket, nincs időnk végiggondolni minden hirdetési üzenetet, de ha ismerjük a színt, a betűtípust, a hangeffektet, akkor már működik a reklám. Ezek közül a márka legfontosabb eleme a szín. Te meg tudod mondani, milyen színnel azonosítják a márkádat?

Természetesen nagyon nehéz választ kapni arra a kérdésre, hogy milyen hatással vannak a látogatóidra az általad választott színek, hiszen éppen akkor működik jól, ha nem tűnik fel. Ha azonban ugyanarra a cselekvésre buzdítod eltérő színek használatával a közönséged egyik és másik felét, akkor képet kaphatsz arról, hogy mi bizonyul hatásosnak. Ha van kedved jobban elmerülni a témában, akkor pedig olvasgass a színpszichológiáról. Nem a jó szín lesz a világmegváltó marketing-eszközöd, de alulbecsülni sem szabad.

Forrás: Neil Patel

Comments are closed.